Altijd mooi om bij te dragen aan het behoud én de toekomst van erfgoed in de spoorinfra.
Onze bouwkundige opname expert Mark van der Velden heeft de bouwkundige vooropnames uitgevoerd aan het Station Middelburg, in opdracht van Anton Rail & Infra. Voordat de renovatie van de monumentale perronkap uitgevoerd wordt. Tegelijkertijd wordt het stationsgebouw door een andere partij aangepakt — zo krijgt het hele stations complex een grondige opknapbeurt.
Waarom deze opname?
De bouwkundige opname is uitgevoerd om de huidige staat van de perronkap én omliggende constructie vast te leggen vóór de start van de uitvoerende werkzaamheden. Zo kunnen eventuele veranderingen of schade tijdens de uitvoering objectief beoordeeld worden — een belangrijk onderdeel van risicomanagement en schadeloos bouwen.
We hebben het interieur en exterieur in kaart gebracht, met aandacht voor constructie onderdelen, aansluitingen en zichtbare bouwdelen aan de voor- en achterzijde. Ook is de infrastructuur opgenomen rondom de werkzaamheden.
Over Station Middelburg
- Het station werd in gebruik genomen op 1 maart 1872 en is daarmee meer dan 150 jaar oud.
- Het gebouw is ontworpen in neoclassicistische stijl (rondboogstijl) als variant op een derde-klasse station van de Staatsspoorwegen.
- De perronkap en gietijzeren zuilen stammen uit de bouwperiode 1871-’72.
- Het station staat aan de spoorlijn Roosendaal ↔ Vlissingen (de zogenaamde ‘Zeeuwse lijn’) en bevindt zich tussen het historisch centrum van Middelburg en het Kanaal door Walcheren.
- Het station heeft al langere tijd grote onderhouds- en renovatieopgaven: zo staat het gebouw, de reizigerstunnel én de perronkap op de planning voor een ingrijpende opknapbeurt.
- Voor de perronkap geldt dat de renovatie-werkzaamheden eind 2025 van start gaan: de kap wordt gedemonteerd, extern gerestaureerd en naar verwachting in 2027 teruggeplaatst.
Onze rol en aanpak
- Het gaat specifiek om de bouwkundige opname: gedetailleerd vastleggen van de constructieve staat, historische materiaalstellingen en aansluitende bouwdelen.
- Omdat de perronkap een monumentaal onderdeel is, is vakmanschap én een erfgoedbewuste aanpak noodzakelijk — we werken nauw samen met aannemer Anton Rail & Infra en betrokken spoor- en erfgoedpartners.
- We houden rekening met het feit dat het station tijdens de werkzaamheden in gebruik blijft: veiligheid, reizigersstromen en minimale hinder staan centraal.
- Onze opname vormt het vertrekpunt waarmee we later kunnen controleren of tijdens de uitvoering schade of afwijkingen zijn ontstaan — een essentieel onderdeel van schade-beheer en het beperken van faalkosten.
Waarom we hier trots op zijn
Deze opdracht sluit perfect aan bij de kern van onze werkzaamheden: vakinhoudelijke bouwkundige inspectie, infratechnische context én risicogericht werken in de spooromgeving. Het is mooi om bij te dragen aan het behoud van een monumentaal stationsgebouw én tegelijk aan een toekomstbestendig stationsgebied.
Wilt u ook met vertrouwen renoveren aan monumentale gebouwen? Neem contact met ons op of stuur uw aanvraag naar offertes@4risk.nl.